a Viziközmű Társulat 2013. január 31-i módosításokkal egységes szerkezetű alapszabálya
SZOMBATHELY-OLAD PLATÓ VIZIKÖZMŰ TÁRSULAT
ALAPSZABÁLYA
(A módosításokkal egységes szerkezetben)
2008. május 05.
Szerkezstettem és ellenjegyzem,
Szombathelyen, 2008. május 05. napján:
Dr. Kövesdi Zoltán
ügyvéd
DR. KÖVESDI ÜGYVÉDI IRODA
A Szombathely-Olad Plató Víziközmű Társulat 2008. május 05. napján megtartott közgyűlésén elfogadott módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt Alapszabálya:
Általános rendelkezések
1. A tásulat cégneve: Szombathely-Olad Plató Viziközmű Társulat
2. A társulat székhelye: 9700. Szombathely, Géfin Gy. u. 22.
3. A társulat célja és feladatai:
- A társulat mint viziközmű társulat alapvető célja, hogy az érdekeltségi területén az ingatlan tulajdonnal rendelkező vagy ingatlant egyéb jogcímen használó, természetes és jogi személyek, jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaságok bevonásával helyi vízgazdálkodási közfeladatokat valósítson meg.
- A társulat feladata, hogy az érdekeltségi területén belül a társulat tervében meghatározott szennyvízelvezetés és szennyvíztisztítás célját szolgáló vízi létesítmények létrehozását, bővítését, fejlesztését, valamint a hozzátartozó gáz- és villany közművek kivitelezését, utak és járdák megépítését megszervezze, előkészítse és megvalósítsa.”
4. A társulat tevékenységi köre:
Az alapító tagok megállapodnak abban, hogy a társulatot az alábbi tevékenységre hozzák létre:
71.12 Mérnöki tevékenység, műszaki tanácsadás,-mint főtevékenység
71.11 Építészmérnöki tevékenység
36.00 Víztermelés,-kezelés,-ellátás
37.00 Szennyvíz gyűjtése, kezelése
38.11 Nem veszélyes hulladékok gyűjtése
38.21 Nem veszélyes hulladék kezelése, ártalmatlanítása
39.00 Szennyeződésmentesítés, egyéb hulladékkezelés
41.10 Épületépítési projekt szervezése
41.20 Lakó- és nem lakó épület építése
42.11 Út, autópálya építése
42.21 Folyadék szállítására szolgáló közmű építése
42.22 Elektromos, híradás-technikai célú közmű építése
42.91 Vízi létesítmény építése
42.99 Egyéb m.n.s. építés
43.12 Építési terület előkészítése
43.13 Talajmintavétel, próbafúrás
43.21 Villanyszerelés
43.22 Víz-, gáz-, fűtés-, légkondicionáló –szerelés
43.29 Egyéb épületgépészeti szerelés
35.11 Villamosenergia-termelés
35.12 Villamosenergia-szállítás
35.13 Villamosenergia-elosztás
35.14 Villamosenergia-kereskedelem
35.21 Gázgyártás
35.22 Gázelosztás
35.23 Gázkereskedelem
35.30 Gőzellátás, légkondicionálás
5. A társulat időtartama: h a t á r o z a t l a n
6. Az üzleti év:
A társulat tevékenységét 2001. március 26-án kezdte meg.
Egyebekben az üzleti év megegyezik a naptári évvel, tehát január 1-jén kezdődik és december 31-én fejeződik be.
7. A társulat jogi minősítése:
A társulat az 1995.évi LVII. tv-ben meghatározott feltételek szerint létrejött vízközmű társulat (továbbiakban társulat).
8. A társulat érdekeltségi területe, a társulati érdekeltségi egység és érdekeltségi hozzájárulás mértéke:
A társulat érdekeltségi területén az alapszabály mellékletét képező hiteles térképmásolat tünteti fel.
Az érdekeltségi hozzájárulás alapját jelentő érdekeltségi egység:
Egy belterületi földrészlet (telek) egy lakás: egy érdekeltségi egység
“ Két lakás: egy érdekeltségi egység
“ Minden további lakás: fél érdekeltségi egység
Az érdekeltségi hozzájárulás mértékét az érdekeltségi egységre eső hozzájárulás és az érdekeltségi egység számának szorzata adja.
Az érdekeltségi egységre eső hozzájárulás:
Az érdekeltségi egységre eső hozzájárulás mértéke 5.300.000,-Ft.
A telekalakításnak (- összevonásnak) a Víziközmű Társulattal szemben hatálya nincs, kivéve ha az érdekelt tulajdonos kérelmére az Intézőbizottság szabályszerű ülésén hozott határozatával másként nem dönt. A kérelem elbírálásáról az érdekelt tulajdonost írásban értesíteni kell.
A tagsági viszony
9. A társulat tagjai:
- Az érdekeltségi területen ingatlan tulajdonnal rendelkező, vagy ingatlant egyéb jogcímen használó természetes és jogi személyek, jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaságok.
- A társulat tagjainak nevét, lakóhelyét az alapszabály 2. sz. mellékleteit képező tagnyilvántartás tartalmazza.
- A társulat tagjai kötelesek a társulat közfeladatai ellátásának költségeihez az érdekeltségi egység arányában hozzájárulni.
10.Csatlakozás a társulathoz:
A társulati közfeladatok fokozatos megvalósítása érdekében természetes, jogi személyek és jogi személyiség nélküli gazdasági társaságok – a társulat megalakítására vonatkozó szabályok betartása és az általuk kialakított érdekeltségi viszonyok létrehozása esetén – csatlakozhatnak a társulathoz.
A társulathoz történő csatlakozás akkor történhet meg, ha az újabb érdekeltségi területen ingatlan tulajdonjoggal rendelkező, illetve ingatlan egyéb jogcímen használó természetes és jogi személyeknek jogi
személyiségekkel nem rendelkező gazdasági társaságoknak érdekeltségi egység arány szerint számított többsége az alakuló közgyűlésen:
– az új érdekeltségi viszonyok figyelembevételével elfogadja a társulat alapszabályát,
– elfogadja a társulat testületi vezető szerveit, arányos képviseletét figyelembe vételével megválasztja a társulatba vezető tisztségviselőit
– elhatározza a közfeladat bővítésének a már meglévő társulati szervezetben történő megvalósítását
– a tagok elhatározzák a társulatba történő csatlakozást
A társulathoz történő csatlakozást kimondó közgyűlési határozat akkor érvényes, ha az új érdekeltségi területen, az érdekeltek érdekeltségi egység szerint számított 2/3 –a dönt az előző bekezdésben foglaltakról.
A társulat feladatának bővítése előtt a csatlakozás előkészítését az intéző bizottság felkérésére a szervező bizottság végzi, amely a társulatok megalakítására vontakozó szabályok szerint jár el.
A közgyűlés a jegyzőkönyvét a levezető elnök 8 napon belül köteles megküldeni a társulat elnökének.
A társulat elnöke a jegyzőkönyv kézhezvételétől számított 30 napon belül köteles rendkívüli közgyűlést összehívni a csatlakozási napirend közlése mellett, a csatlakozók befogadása érdekében. ( az alakuló és csatlakozó elfogadó közgyűlést egy időpontban is meg lehet tartani)
A csatlakozás elfogadásáról a társulat közgyűlése 2/3 –os többséggel határoz, egyúttal megállapítja a csatlakozás időpontját, az azzal járó kötelezettségek esedékességét és a csatlakozó tagok szavazati jogának mértékét.
A csatlakozó tagok nem felelnek a társulatnak a csatlakozás előtt keletkezett tartozásaiért.
Különböző társulati közfeladatok csatlakozással történő együttes megvalósítása esetén az egyes feladatokban érdekeltek által befizetett érdekeltségi hozzájárulás és a meghatározott feladathoz adott önkormányzati támogatás összegét elkülönítetten kell kezelni és annak a közfeladatnak a megvalósítására szabad felhasználni, amelyre szolgál.
A pénzügyi forrásokat és azok felhasználását az egyes közfeladatokra vonatkozóan külön kell nyilvántartani.
11. A tagok jogai:
- személyesen vagy meghatalmazottja útján részt vegyen a társulati feladatok meghatározásában
- a társulatban személyesen- ha kizáró ok, illetve összeférhetetlenség nem áll fenn- tisztséget vállaljon
- a tisztségviselőktől, vagy a küldöttjétől a társulatot, vagy saját érdekeltségét, egyéb jogait, vagy kötelezettségeit érintő ügyben felvilágosítást kérjen
- Bíróságtól kérheti a vele szemben megállapított hozzájárulás felülvizsgálatát, a közgyűlési határozat közlésétől számított 30 napon belül
- ezen alapszabályban meghatározott feltételek fennállta esetén a hozzájárulás mértékének mérséklését kérni a közgyűléstől
12. A tagok kötelezettségei:
A tag kötelezettsége különösen, hogy
– az érdekeltségi hozzájárulást a közgyűlés által megállapított mértékben és határidőre megfizesse
– személyesen vegyen részt a társulat minden olyan szervének tevékenységében, amelybe választották és azt elvállalta
Ha a tagnak a tagsági viszony alapjául szolgáló érdekeltsége megszűnik, azt köteles a társulat intéző bizottságának írásban bejelenteni. A bejelentéshez csatolni kell a tagsági jogviszony megszűnését igazoló okiratot, illetőleg annak másolatát, valamint –ha abból nem állapítható meg- a bejelentésben közölni kell a helyébe lépő új tag nevét, lakhelyét (székhelyét).
A bejelentés alapján a tag személyében bekövetkezett változást a tagnyilvántartásban rögzíteni kell, és erről a régi és az új tagot bejelentést követő 60 napon belül írásban értesíteni kell.
A tag a részére megállapított érdekeltéségi hozzájárulást annak a hónapnak az utolsó napjáig köteles megfizetni, amelyben az előző bekezdés szerinti bejelentést megtette.
Az érdekeltségi egységre jutó befizetési kötelezettség esetében, az eladó és a vevő, mint jogelőd és jogutód egyetemlegesen felelnek az érdekeltségi egységre eső, a jogutódlás beálltát megelőzően kivetett összegekből eredő tartozás megfizetéséért
A társulat szervei és azok jogköre
13. A társulat szervei:
A társulat szervei:
– Közgyűlés
– Intéző bizottság
– Ellenőrző bizottság
A társulat tisztségviselői:
– A társulat intéző bizottság elnöke
– Intéző bizottság elnökének helyettese és tagja
– Ellenőrző bizottság elnöke és tagjai
14. A közgyűlés
A közgyűlés a társulat legfőbb szerve.
A közgyűlést évente legalább egyszer össze kell hívni.
A közgyűlést akkor is össze kell hívni, ha:
– az intéző- vagy ellenőrző bizottság tagjainak száma az alapszabályban meghatározott létszám alá csökken
– az intéző bizottság, vagy annak elnöke szükségesnek tartja
– a tagok érdekeltségi egység szerint számított 1/3-a azt az ok megjelölésével kéri
– az ellenőrző bizottság vagy cégbíróság indítványozza
– vagy a társulat feladatának bővítése, újabb érdekeltek csatlakozása indokolja
A közgyűlés összehívására az intéző bizottság jogosult, amennyiben az összehívást elmulasztja az ellenőrző bizottság illetve hatósági kezdeményezésre a cégbíróság is összehívhatja.
A közgyűlést az intéző bizottság oly módon hívja össze, hogy az erről készült meghívót 15 napos határidővel köteles a tagok felé kézbesíteni, illetve ezen túl a helyben szokásos módon közzétenni. A meghívóban köteles utalni a határozatképesség kérdésére úgy, hogy a határozatképtelenség miatt megismételt közgyűlést változatlan napirendi ponttal hívja össze. Ha a meghívóban e körülményre az intéző bizottság nem utal, úgy a megismételt közgyűlést 8 napon belüli időpontra kell összahívni.
A közgyűlésre tanácskozási joggal meg kell hívni:
– a társulat pénzügyi vezetőjét
– a helyi önkormányzat képviselőit
– Vízügyi Igazgatóság képviselőjét
A közgyűlést az intéző bizottság elnöke, akadályoztatása esetén az elnökhelyettes illetve a közgyűlés által megválasztott levezető elnök vezeti le.
A közgyűlés határozatképességét az ülést levezető elnöknek vizsgálni kell.
A közgyűlés akkor határozatképes, ha azon a tagok (képviselőik) érdekeltségi egység aránya szerint számított legalább 51%-a személyesen megjelenik, illetve képviselteti magát.
A közgyűlésen fizetési kötelezettséget meghatározó határozat meghoztatala esetén érdekeltségük arányában egyéb esetben egyenlő arányban szavaznak a tagok.
A közgyűlés kizárólagos hatáskörébe tartozó ügyek:
– az alapszabály megállapítása és módosítása
– a társulat megszüntetésének, szétválásának illetőleg egyesülésének elhatározása, társulat feladatbővítésének és a csatlakozásoknak az elfogadása
– a Tagok fizetési kötelezettségének megállapítása
– intéző bizottság és ellenőrző bizottság létrehozása
– tisztségviselők megválasztása, beszámoltatása, visszahívása, díjazásának megállapítása és költségtérítéseinek meghatározása
– a társulat közfeladatainak éves ütemezése, területi sorrend meghatározása
– egyszerűsített éves beszámoló jóváhagyása
– gazdasági társaságba való belépés vagy gazdasági társaság alapítása
– érdekeltségi hozzájárulás mértékének mérséklése, illetve meghatározott időre történő felfüggesztése
A közgyűlés határozatait nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel hozza. Az alapszabály módosításhoz, társulat megszüntetéséhez, egyesüléséhez, szétválásához, csatlakozók befogadásához 2/3-os többségű közgyűlési határozatra van szükség. Szavazategyenlőség esetén a levezető elnök szavazata dönt.
A közgyűlésről jegyzőkönyvet kell vezetni, azt hitelesíteni kell kettő taggal, akiket erre a feladatra a közgyűlés megválasztott.
A jegyzőkönyvekről nyilvántartást kell vezetni és a jegyzőkönyveket a nyilvántartás mellékleteként kell ellenőrizni.
15. Az intéző bizottság
Az intéző bizottság a társulat operatív irányító szerve.
Az intéző bizottság 4 tagból álló testület.
Tagjait a taggyűlés 5 évre választja.
Ha valamely intéző bizottsági tag tisztsége bármely okból megszűnne idő előtt és az intéző bizottság tagjainak száma nem csökken 3 fő alá, a megüresedett tisztség betöltésének kérdésében, visszahívás esetét kivéve- a legközelebbi közgyűlés jogosult határozni. Visszahívás esetén a közgyűlés haladéktalanul határoz a tisztség betöltésének tárgyában.
Az intéző bizottság tagjai:
– intéző bizottság elnöke
– intéző bizottság elnökhelyettese
– intéző bizottsági tagok
Az intéző bizottség minden olyan társulatot érintő ügyben dönthet, mely nem tartozik a közgyűlés kizárólagos hatáskörébe illetve azt nem vonta hatáskörébe.
Az intéző bizottság feladata:
– gondoskodik a társulat tervének és költségvetésének elkészítéséről, javaslatot tesz a közgyűlésnek azok elfogadására, vagy módosítására
– biztosítja a terv gazdaságos, műszakilag megfelelő végrehajtásának feltételeit
– irányítja a társulat pénz- és hitelgazdálkodását
– gondoskodik a társulat gazdálkodásának irányításáról, a társulati vagyon állagának megóvásáról, védelméről
– gondoskodik a társulat jogainak érvényesítéséről, kötelezettségeinek teljesítéséről
– biztosítja a tagok jogainak érvényesülését, elősegíti kötelezettségeinek teljesítését
– gondoskodik a zárszámadás elkészítéséről, biztosítja, hogy az azt ellenőrző bizottság felülvizsgáltassa, majd gondoskodik arról, hogy a zárszámadást a közgyűlés megvitassa és döntsön annak elfogadásáról
– előkészíti a közgyűlés által tárgyalandó ügyeket és kidolgozza a határozati javaslatokat
– rendszeresen beszámol a közgyűlésnek a társulat terveinek teljesítéséről, vagyoni helyzetéről és ügyveteléről, továbbá két közgyűlés között általa tett intézkedésekről
Az intéző bizottság üléseiről jegyzőkönyvet kell vezetni. A jegyzőkönyvet az intéző bizottság elnöke ill. a levezető elnök és jegyzőkönyv vezetője írja alá.
Az intéző bizottság bármely tagjának a meghozott határozattól eltérő álláspontját a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.
A jegyzőkönyv eredeti példányát mellékleteivel együtt külön gyűjtőben kell őrizni.
Az intéző bizottság határozatairól nyilvántartást kell vezetni. A nyilvántartásból ki kell tűnni annak, hogy a végrehajtást igénylő kérdéssel kapcsolatban mikor és milyen intézkedések történtek.
16. A társulati elnök és jogköre
A társulat intéző bizottságának elnöke egyben a társulat elnöke is.
A társulat elnöke irányítja a társultot és vezeti annak ügyviteli szervezetét. Az intéző bizottság két ülése között dönt azokban a kérdésekben melyek nem tartoznak a közgyűlés kizárólagos hatáskörébe, illetve nem igényelnek testületi döntést.
Közgyűlés határozata alapján az intéző bizottság elnöke, aki egyben a társulat elnöke is:
Név: Jelinek Endre
Lakcím: Budapest, Fogarasi u. 27/A., tartózkodási helye: 9700 Szombathely, Király u. 31.
Az elnök a közgyűlés által kerül megválasztásra és megbizatása 5 évre szól, amelyből az első év töredékév, a közreműködése, megbízási szerződés alapján történik.
Az elnök csak súlyos kötelességszegés és a tagok bizalmának elvesztése esetén hívható vissza.
Az elnök önállóan jogosult a társulat képviseletére. Az elnök képviseleti jogosultságát az erre külön felhatalmazott tagra vagy alkalmazottakra, a szerződések elkészítésével, azok megkötésével és teljesítésével kapcsolatban átruházhatja.
Az elnök feladatai:
– irányítja a terv végrehajtását és folyamatosan ellenőrzi annak telejsítését
– gondoskodik a társulati feladatok költségfedezetének biztosításáról, és folyamatosan ellenőrzi a költségvetés betartását
– gyakorolja azokat a jogokat, amelyek nem tartoznak az intéző bizottság kizárólagos hatáskörébe
– gondoskodik a tagok és az érdekeltek érdekeltségi hozzájárulásának kivetéséről. A társulat elnöke közli az egyes érdekeltekkel az őket terhelő fizetési kötelezettségek jogalapját (érdekeltségük tényét), teljesítés módját és határidejét, továbbá a közlés ellen igénybevehető jogorvoslati lehetőségeket
– gondoskodik a határidőre be nem fizetett érdekeltségi hozzájárulások behajtásáról
– gondoskodik a pénz- és hitelgazdálkodással kapcsolatos tennivalók időben történő elvégzéséről, a társulati vagyon kezeléséről és nyilvántartásáról
– gondoskodik a közgyűlés és az intéző bizottság elé terjesztendő javaslatok, jelentések és beszámolók elkészítéséről, továbbá a közgyűlési és intéző bizottsági határozatok, valamint állami felügyeletet ellátó szerv által kiadott rendelkezések végrehajtásáról
– az intéző bizottság határozata alapján összehívja a közgyűlést, a rendkívüli közgyűlést, az intéző bizottsági ülést
– beszámol a közgyűlésnek, az intéző bizottságnak a terv teljesítéséről a társulat vagyoni helyzetéről, ügyvetelről, valamint a közgyűlések és az intéző bizottsági ülések közötti időben általa tett fontosabb intézkedésekről
– rendszeresen és részletesen tájékoztatja az ellenőrző bizottságot a társulat működéséről
– az ellenőrző bizottság elnökével együttműködik a társulati feladatokkal kapcsolatos panaszok és bejelentések kivizsgálásában, és a vizsgálatok eredménye alapján szükség szerint intézkedik
– gyakorolja a munkáltatói jogokat az alkalmazottak felett és gondoskodik a társulat szervezetének kialakításáról, a társulat pénzügyi vezetőjének kinevezéséről, díjazásának megállapításáról
Az elnököt akadályoztatása esetén az elnök helyettes ezen alapszabályban meghatározott jogkörében továbbá szervezeti és működési szabályzatban meghatározottak szerint helyettesíti.
Az elnök köteles a tagok kérésére a társulat ügyeiről felvilágosítást adni, a társulat üzleti könyveibe és irataiba történő betekintést lehetővé tenni.
17. Az ellenőrző bizottság elnöke:
Az ellenőrző bizottság a társulat ellenőrző szerve. Az ellenőrző bizottságot, elnökét és tagjait a küldöttgyűlésen 5 évi időtartamra választják.
Az ellenőrző bizottság az elnökkel együtt 3 tagból áll. A társulat elnökét, elnök helyettesét, az intéző bizottság tagjait, valamint a társulattal munkaviszonyban álló személyeket, továbbá a vezető tisztségviselők hozzátarozóit (Ptk. 685. § B. Pont) az ellenőrző bizottságba beválasztani nem lehet.
Az ellenőrző bizottság elnökét és tagjait a közgyűlés elsősorban pénzügyi, számviteli, műszaki és jogi ismeretekkel rendelkező személyek közül választja.
18. Az ellenőrző bizottsági ülés összahívása és megtartása
Az ellenőrző bizottsági ülést a szükségeshez képest, de legalább fél évenként kell tartani.
Az ellenőrző bizottsági ülést a bizottság elnöke, akadályoztatása esetén a helyettesítéssel megbízott tag hívja össze. Az ülést bármely ellenőrző bizottsági tag kívánságára (javaslatára) 8 napon belül össze kell hívni.
Az ellenőrző bizottság ülésére meg kell hívni az ellenőrző bizottság valamennyi tagját.
A társulat pénzügyi vezetője felhívásra köteles az ellenőrző bizottság ülésén megjelenni és az ügykörét érintő kérdésekben felvilágosítást adni.
Az ellenőrző bizottság ülését a bizottság elnöke ( vagy helyettesítésével megbízott tag) vezeti le. Az ülés akkor határozatképes, ha azon az ellenőrző bizottságnak minden tagja jelen van.
Az ellenőrző bizottság határozatait egyszerű szótöbbséggel hozza. Szavazategyenlőség esetén az elnök szavazata dönt.
19. Az ellenőrző bizottság jogköre:
Az ellenőrző bizottság rendszeresen ellenőrzi a társulat egész tevékenységét, működését, a jogszabályok, az alapszabály, a szervezeti és működési szabályzat és más szabályzatok megtartását, továbbá a Közgyűlési és az Intézőbizottsági határozatok végrehajtását és megállapításairól évente beszámoló jelentést készít a Közgyűlésnek.
Az ellenőrző bizottság tevékenységi körében eljárva a következő feladatokat végzi:
– Rendszeresen ellenőrzi a társulat ügyvitelét, pénz-, hitel és anyaggazdálkodását, továbbá dolgozók létszámára bérére, védelmére és munkavédelmére vonatkozó rendelkezések, előírások megtartását, és ezekkel kapcsolatos megállapításait írásban – a vizsgálati jegyzőkönyv megküldése útján – haladéktalanul közli a társulat elnökével.
– Testületileg, vagy kiküldött tag útján bármikor megvizsgálhatja, negyedévente pedig megvizsgálni köteles a társulat könyveit, számadásait, nyilvántartásait, pénztárát, valamint anyagkezelését és a vizsgálat megállapításairól köteles jegyzőkönyvet készíteni.
– Kivizsgálja a társulat működésével kapcsolatos bejelentéseket, panaszokat. Megállapításait közli a társulat elnökével, vagy ha az ügy jellege indokolja,- akkor közvetlenül beszámol a Közgyűlésnek.
– Indokolt esetben a Közgyűlés felé javaslatot tesz az Intézőbizottság elnökének, vagy tagjainak visszahívására, valamint egyes alkalmazottak és tisztségviselők tekintetében a kártérítési eljárás megindítására, illetőleg a munkaviszony megszüntetésére
– Véleményt nyilvánít a Közgyűlés részére előterjesztett beszámolókról és jelentésekről.
– Szakmai útmutatással segíti a pénzügyi vezető munkáját.
Az ellenőrző bizottság jogosult a társulat működésével kapcsolatos bármely ügyben vizsgálatot tartani, ellenőrzése alól a társulat egyetlen ügye sem vonható ki.
Az ellenőrző bizottság feladatait az általa összeállított éves munkaterv alapján végzi. Az ellenőrző bizottság határozatait egyszerű szótöbbséggel hozza. Szavazat egyenlőség esetén az elnök szavazata dönt.
20. Az ellenőrző bizottsági ülés és vizsgálatok jegyzőkönyve:
Az ellenőrző bizottsági ülésről jegyzőkönyvet kell felvenni, amelynek tartalmaznia kell az ülés megtartásának helyét, idejét, a megjelentek nevét, határozatképességre vonatkozó megállapítást, a tárgyalt napirendeket, a hozzászólások lényeges tartalmát, a hozott határozatokat folyamatos sorszámozással megjelölve és – ha azok jellege megkívánja – a határozatok végrehajtási idejét a felelős nevének feltüntetésével. A jegyzőkönyvet az elnök írja alá.
Az ellenőrző bizottság vizsgálatairól, és ezek során megtett megállapításairól jegyzőkönyvet kell készíteni. Az ellenőrző bizottság jegyzőkönyvét ismertetni kell a vizsgálatban érdekelt személyekkel, akik a jegyzőkönyv tartalmára észrevételt tehetnek.
Az ellenőrző bizottság ülések és vizsgálatok jegyzőkönyveit, továbbá azok mellékleteit a társulat külön gyűjtőben köteles megőrizni.
21. A kizáró ok és összeférhetetlenség:
Tisztségviselő csak a társulat tagja jogi személy, vagy jogi személyiséggel nem rendelkező gazdálkodó szervezet esetén annak képviselője lehet.
Egy tag két tisztséget nem vállalhat.
Nem választható tisztségre kiskorú, a gondnokság alatt álló, akit bűncselekmény elkövetése miatt jogerősen végrehajtható szabadságvesztésre ítéltek, amíg a büntetett előélethez fűződő hátrányos jogkövetkezmények alól nem mentesül.
22. A felelősség és a kártérítési kötelezettség:
A társulatnál vezető tisztséget betöltő személyek az általában elvárható gondossággal kötelesek eljárni.
Kötelezettségeik megszegésével a társulatnak okozott kárért a polgári jog általános szabályai szerint felelősek.
23. A tisztségviselői megbízás megszűnése:
Megszűnik a tisztségviselő megbízása:
– a megbízás időtartamának lejártával,
– felmentésével,
– visszahívásával,
– elhalálozásával,
– ezen törvényben, jogszabályban és ezen alapszabályban szabályozott kizáró ok bekövetkezésével.
A tisztségviselőt fel kell menteni, ha:
– – a tisztségről lemondott,
– – a tisztség betöltését kizáró ok következett be,
– – jogszabályban, illetőleg alapszabályban meghatározott összeférhetetlenség áll fenn és azt az érintett felhívásra nem szüntette meg,
– – tisztség betöltésére alkalmatlanná vált.
A társulat választott tisztségviselője írásbeli bejelentéssel tisztségéről bármikor lemondhat, a tisztségével járó feladatokat azonban mindaddig el kell látnia, amíg a Közgyűlés felmentéséről határozatot nem hoz.
Tisztségviselőt a Közgyűlés visszahívja, ha közügyektől jogerősen eltiltották.
A társulat gazdálkodása
24. A társulat gazdálkodásának általános előírásai:
– A társulat célhoz kötött gazdálkodást folytat.
– A társulat tartozásaiért saját vagyonával felel, tagjai a társulat tartozásaiért felelnek.
– A társulat éves tervet és zárszámadást készít.
25. A társulat vagyona:
A társulat a tagok érdekeltségi hozzájárulásából, valamint az érintett önkormányzatok és az állami költségvetési, illetve egyéb támogatásaiból látja el közcélú vízgazdálkodási feladatait.
26. Az érdekeltségi hozzájárulásra vonatkozó szabályok:
Az érdekeltségi hozzájárulás adók módjára behajtható köztartozás.
– A társulat által végrehajtandó feladatok költségeit – önkormányzati, állami vagy esetleges egyéb támogatások mellett – érdekeltségi hozzájárulásból kell fedezni.
– Az állami és helyi önkormányzati támogatás, valamint a tagok hozzájárulása a társulat tulajdonába kerül, kivéve ha jogszabály szerint állami támogatással az önkormányzat számol el.
A társulat közcélú feladataiban érdekelt, az érdekeltségi területen lévő ingatlannak tényleges használója.
Az ingatlan tényleges használója a tulajdonos, illetőleg kezelő szerv, kivéve ha a tényleges használat gyakorlására – a következőkben felsorolt- valamely jogcímen más a jogosult.
Ha az ingatlan tényleges használatát nem a tulajdonos (kezelő) gyakorolja, úgy a tényleges használó az ingatlanon fennálló jognak megfelelően:
– a földhasználó
– a haszonélvező (használó)
– az ingatlan használatát (hasznainak szedését) egyéb jogcímen tényleges gyakorló személy
– a lakás bérlője (bérlőtárs, társbérlő) ha a bérleti jogviszony határozatlan időre szól
– a szolgálati lakás tényleges használójának a lakással rendelkezni jogosult kezelő szervet kell tekinteni.
Ha az érdekeltségi területen lévő ingatlannak- az előző bek. Szerinti külön jogcímen több tényleges használója van a társulati érdekeltség arányát mindegyik jogcím után külön-külön meg kell állapítani.
Az érdekeltségi hozzájárulás egységnyi összegét a közgyűlés az érdekeltség jellegének megfelelően differenciálhatja.
Az érdekeltségi hozzájárulás összegét és annak évenként fizetendő részleteit úgy kell megállapítani, hogy az – a társulat részére nyújtott különböző támogatásokat is figyelembe véve – fedezze a beruházási és működési költségeket, így
– a társulat feladatainak ellátásához, valamennyi költséget, ideértve a hitelek törlesztéséhez és a kamatok fizetéséhez szükséges összegeket is,
– működési kiadásokat,
– rendkívüli feladatokra és költségekre tartalékolható összegeket is.
Az érdekeltségi hozzájárulással kapcsolatos Közgyűlési hozzájárulásról a tagot az Intézőbizottság elnöke írásban értesíti. Az értesítésben meg kell jelölni:
– a fizetési kötelezettség jogalapját,
– a Közgyűlési határozat számát,
– az egy érdekeltségi egységre eső hozzájárulás mértékét
– a tag érdekeltségi egységeinek a számát,
– az érdekeltségi hozzájárulás összegét,
– a befizetés módját,
– a befizetés határidejét,
– a befizetés elmulasztásának jogkövetkezményeit,
Ha az érdekeltségi hozzájárulás megfizetése a természetes személy tagot szociális, vagy egyéb körülményei miatt súlyosan hátrányos helyzetnek tenné ki, akkor a társulat taggyűlése a kivetett hozzájárulás összegét mérsékelheti, továbbá annak megfizetését meghatározott időre felfüggesztheti.
A határidőre be nem fizetett érdekeltségi hozzájárulást, az intézőbizottság elnökének megkeresésére az ingatlan fekvése szerint illetékes jegyző- az adózás rendjéről szóló jogszbályok szerint- hajtja be, a befolyt összeget pedig a behajtási költségek levonása után negyedévenként a társulat számlájára utalja át.
27. A társulat által megvalósított közművek tulajdonjoga:
A társulat az általa létrehozott (bővített) viziközmű elkészülte (próbaüzem, műszaki átadás-átvétel befejezése) után dönt a létesítmény jogi sorsáról.
28. A társulat ügyvitele:
A társulat ügyvitelét az alapszabályban és a szervezeti és működési szabályzatban részletesen meghatározott módon a társulat intéző bizottsága, illetve annak elnöke irányítja.
A szervzeti és működési szabályzatban kell meghatározni a részletes szervezeti, ügyköri előírásokat és ügyintézői feladatokat, így különösen:
– a társulat ügyviteli rendjét,az ügyvitelre vontakozó részletes szabályokat
– a társulat képviseletének részletes szabályait a vezetők, valamint a társulat esetleges további alkalmazottjainak munkakörét, tevékenységükre vontakozó előírásokat
– kiadványozási és utalványozási jogköröket
– iratkezelési szabályzat
– pénztárkezelési szabályzat
29. A tagok nyilvántartása:
A társulat köteles a tagokról nyilvántartást vezetni.
A nyilvántartás a társulat rendszeresített – oldalanként számozott- olyan okmány, amely tartalmazza a tagok érdekeltségét megalapozó valamennyi adatot, továbbá az ezekben bekövetkezett változásokat (tagok neve, címe, érdekeltségi egységeinek száma, érdekeltségük jogcíme, az érdekeltséget megalapozó ingatlan címe vagy helyrajzi száma, esetleg egyéb fontos adatok).
30. A tisztségviselők nyilvántartása:
A társulat köteles a tisztségviselőkről, így az Intézőbizottság és az ellenőrző bizottság tagjairól, továbbá más szervezetekbe delegált küldötteikről nyilvántartást vezetni. A nyilvántartásban a személyi adatokon és a lakcímen túl fel kell tüntetni a megbízás (megválasztás) keltét és a lejárta időpontját.
31. A tisztviselők díjazása, költségei megtérítése:
A társulat tisztségviselői tisztségükben ellátott tevékenységükért tiszteletdíjban részesülhetnek melynek mértékét évente a Közgyűlés határozza meg.
A társulat köteles az elnök, elnökhelyettes és a többi vezető tisztségviselő felmerült és igazolt tényleges kiadásait és költségeit megtéríteni.
32. A zárszámadás:
A társulat a naptári év végén a gazdálkodásról zárszámadást köteles készíteni. A zárszámadásnak a terv és a költségvetés teljesítését, a vagyonváltozásokat feltüntető mérleget és szöveges beszámolót kell tartalmaznia.
Az ellenőrző bizottság a zárszámadást köteles – szükség esetén szakértő bevonásával – felülvizsgálni és a Közgyűlésnek jelentést készíteni.
Közgyűlés csak az ellenőrző bizottság által felülvizsgált zárszámadást veheti tárgyalás alá, és csak az ellenőrző bizottság ilyen értelmű javaslata esetén határozhat annak elfogadásáról.
Egyéb rendelkezések
33. A társulat képviselete:
A társulat jegyzése akként történik, hogy a géppel vagy kézzel előírt, előnyomott vagy előnyomtatott név alá az intéző bizottság elnöke írja alá teljes nevét a hiteles aláírási címpéldánynak megfelelően.
A bankszámláról való rendelkezéshez, illetve szerződéskötéshez, a gazdálkodással kapcsolatos ügyekben képviseletre jogosult személy/személyek! és a pénzügyi vezető együttes aláírása szükséges.
34. A társulat megszűnése:
A társulat megszűnik, ha:
– a tagok elhatározzák jogutód nélküli megszűntetését (feloszlását)
– másik társulattal egyesül vagy több társulatra szétválik
– a társulat az alapszabályban meghatározott valamennyi közfeladatát megvalósította
– a cégbíróság megszüntnek nyilvánítja
Vegyes rendelkezések
36. A társulat küldöttgyűlése által elfogadott alapszabályát az elfogadásától számított 30 napon belül az intéző bizottság köteles cégbejegyzés és közzététel végett bejelenteni a Vas Megyei Bíróság mint Cégbíróságnál.
37. Ezen alapszabály mellékletei a következők:
A társulat érdekeltségi területét az Alapszabály 1 sz. Mellékletét képező méretarányos helyszínrajz
ábrázolja
Tagi nyilvántartás természetes személyekről
Tagi nyilvántartás természetes személy befizető
Tagi nyilvántartás jogi személyekről
Záradék
Jelen alapszabályban nem szabályozott kérdések tekintetében az 1995. évi LVII. tv., és Polgári Törvénykönyv (1995. LVII. tv.), és a gazdasági társaságokról szóló 2006.évi IV. Tv. Általános Rendelkezései, valamint a vízgazdálkodási társulatokról szóló 160/1995/XII.26/ Korm.számú rendelet szabályai, illetőleg a később meghozandó Közgyűlési határozatok az irányadóak.
Ezt az alapszabályt a Viziközmű Társulat a 2008. május 5. napján összehívott Közgyűlésen fogadta el.
Szombathely, 2008. május 05.
Jelinek EndreIntéző Bizottság Elnöke |
Jelen okiratot szerkesztettem és ellenjegyzem,
Szombathelyen, 2008. május 05. napján:
Dr. Kövesdi Zoltán
ügyvéd